
Durven we verantwoordelijkheid te nemen over ons leven
Durven we stappen te zetten naar ons bestaansrecht
vanuit respect voor onszelf en de ander?

0-7 jaar:
De fase van de goedheid
- 1ste fase: wordt het lichaam in de baarmoeder gevormd.
- De organen worden aangelegd en het hartje begint met kloppen. De foetus bereidt zich voor op leven buiten de baarmoeder en wordt pas geboren wanneer hij of zij daar klaar voor is.
- De geboorte is voor zowel het kind als de ouders een aangrijpende gebeurtenis.
- Goedheid in de vorm van warmte en geborgenheid is in deze eerste fase dan ook erg belangrijk.
- Vanaf de geboorte maakt het kind een grote ontwikkeling door. - - Het gaat van wezentje in de baarmoeder naar baby, dreumes, peuter, kleuter en schoolkind. Waar mogelijk passen de ouders zich aan de ontwikkeling van het mens in wording.
- Het is in deze fase van belang dat ouder hun kinderen liefdevol ondersteunen in het ontwikkelingen van zelfstandigheid en authenticiteit.

7-14 jaar:
De fase van de schoonheid
- In deze fase leert het kind het Ik-gevoel te ontwikkelen.
- De individualiteit en het ego worden gevormd.
- Zelfexpressie is van groot belang in deze fase.
- Het ene kind zal zijn of haar plek in de wereld vorm leren geven door het volgen van toneellessen, het andere heeft sport nodig. - Weer een ander zal boeken verslinden, of haar ziel in het zingen kunnen vinden.
- Expressie draagt bij aan het vormen van het Zelf en van het ego.
- Om jezelf te begrijpen, moet je je kunnen uiten.
Als dat in harmonie kan bloeit de wereld op: je ervaart schoonheid.

14-21 jaar:
De fase van de waarheid
- De mens gaat in deze fase op zoek naar de eigen waarheid.
- “In welke wereld ben ik terecht gekomen, wat vindt mijn omgeving van de wereld, en wat vind ik er zelf van?”
- De jongvolwassene zal proefondervindelijk alles uitproberen.
- Het onderliggende doel is om zich (onbewust) de emotionele en mentale vermogens eigen te maken en uit te diepen.
- In deze fase zijn veel tegenstrijdigheden tegelijk aanwezig.
- Om die reden worden jongvolwassenen vaak niet begrepen door de buitenwereld.
Ouders die begrip tonen en het proces ondersteunen versterken daarmee de onderlinge band met hun kind.