Van Denken naar Voelen en Doen 

                          Coachpraktijk

De Fasen van Burnoutherstel

Je hebt een burnout en wilt zo snel mogelijk herstellen en re-integreren.
Hoe pak je dit nu goed aan?

Het is belangrijk dat je jouw re-integratie op een goed gestructureerde wijze aanpakt.
Een goed plan van aanpak bevat de volgende fases.


De belangrijkste stap voor het herstel van een burn-out is het herkennen en erkennen van de burn-out door jezelf.


Er komen geregeld mensen bij en laten weten dat ze burn-out als ''diagnose'' hebben gekregen.  Ik hoor/zie/voel dat het moment dat je zelf (h)erkent dat je een burn-out hebt, zal je de nodige stappen zetten.

Kijk in de spiegel en vertel jezelf hoe het echt met je gaat ... Wat kan je nu niet meer en vroeger wel?


Fase 1: Fysiek herstel (eerste 4 weken)


Deze eerste fase is met name om goed tot rust te komen.
De snelheid van handelen en gejaagdheid moeten er namelijk uit. Dit doe je door het aantal activiteiten flink terug te brengen en na iedere activiteit goed rust in te plannen. Doe na een boswandeling bijvoorbeeld een middagdutje of ga in de middag lekker een uurtje buiten in de zon zitten.

In deze eerste fase is het belangrijk dat je leuke activiteiten plant voor je zelf. Maak eens een lijst met zaken die je echt plezierig vindt om te doen. Voor welke hobby heb je bijvoorbeeld de afgelopen tijd helemaal geen tijd gehad? Deze activiteiten leveren “positieve energie” en zijn aan te raden om dagelijks te doen. Maar prop je dag niet te vol met activiteiten en ga ’s avonds lekker vroeg naar bed.

Enkele tips om je energie terug te krijgen en een eerste stap te maken met het herstellen van een burnout:

- Vertraag je snelheid
- Stop met multitasken
- Doe de dingen waarvan je echt gelukkig wordt
- doe creatieve activiteiten (bloemschikken, klei, boetseren, ...)
- Stop met piekeren
- Doe ontspanningsoefeningen (bijvoorbeeld yoga, healing, osteopaat, ...)
- Neem regelmatig pauze-momenten

Fase 2: Activatie (week 4 tot 12)

In fase één lag de nadruk op het tot rust komen. In deze tweede fase is rust nog steeds belangrijk maar gaan we meer (leuke) activiteiten ondernemen. Maak een dagplanning met enkele eenvoudige doelen die jij die dag wilt bereiken.


Activatie is de tevens de fase van meer zelfbewustzijn.

- Maak eens een lijst met wat voor jou echte energievreters zijn.
- Geef een score aan je dag, hoe ging het vandaag
- Welke activiteiten gaan je gemakkelijk af en wat valt misschien wel erg tegen?
- Wat voor punt zou je geven voor wat betreft je energieniveau
- Wat levert erg veel stress op? (bijvoorbeeld gesprekken met mensen

Fase 3: Start werkhervatting op Coachende basis (week 12 tot 16)

De eerste twee fases zijn gericht op het herstel in een thuisomgeving. In deze derde fase wordt er (indien het doel van je is om terug te keren naar je oude baan of werkgever) begonnen aan een voorzichtige terugkeer naar de werkomgeving.

Dit reïntegreren begint heel klein en het kan zijn dat je eerst alleen eventjes op de koffie gaat. Belangrijk bij dit terugkeren naar het werk is dat je de signalen van stress serieus neemt en de oorzaak bespreekt met jouw re-integratie begeleider. Verder ga je in deze fase de (leuke) activiteiten zoals bij fase twee besproken verder uitbouwen.

Fase 4: Re-integratie (vanaf week 16)

In deze re-integratie fase begin je nu echt met een begin te maken met het oppakken van je oude werkzaamheden. Ook hier is het weer belangrijk dat je goed blijft communiceren hoe het met je gaat en wat stress oplevert.

Hou bijvoorbeeld een stresslogboek bij waar je alle activiteiten noteert die jouw enorm zwaar vallen. Zorg dat je jouw spanningsboog regelmatig omlaag brengt door na een activiteit
rust te pakken.

Fase 5: Terugval preventie (vanaf week 20)
Indien je re-integratie goed verloopt is het natuurlijk belangrijk om te voorkomen dat je weer terug zult vallen in oude gewoontes. Het maken van een preventieplan samen met je re-integratiebegeleider is dan ook zeker te adviseren.


In een preventieplan wordt aandacht besteed aan bijvoorbeeld:
- Energiegevers en energievreters
- Doelen
- Stressniveau
- Energieniveau